סוב סוב סוב • 10 דברים שרציתם לדעת על הסביבון

    דוד גדנקן 1 Comment on סוב סוב סוב • 10 דברים שרציתם לדעת על הסביבון

    המחלוקת על המצאת השם – סביבון • השמות הנוספים שהומצאו לו בשפה העברית • נגה"ש או נגה"פ? ומה הגימטריה? • מה הכללים לזכיה או הפסד באותיות הסביבון? • כמה חוקי טבע עובדים בהפעלת הסביבון? • ומה עושים עמו ההודים?

    סביבון דה קרינה צ. עדי פרץ יחצ דה קרינה
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחת המסורות החביבות על כולם בחנוכה, המשחק בסביבון . 10 דברים שרציתם לדעת על הסביבון.

    א.  סביבון – הוא צעצוע המסתובב על צירו הדק שבקצהו, הסביבון משמש בציבור היהודי, משחק מאד פופולרי בחג החנוכה.

    ב.  הסביבון הינו צעצוע עתיק יומין, כנראה שמוצאו הוא מהודו העתיקה. ההודים פיתחו את הסביבון כמשחק מזל, המסמל אצלם את גלגל החמה- השמש. (לקוראינו שביקרו במזרח אסיה, ראו כי מתקנים דמויי סביבונים נמצאים בפתח המקדשים הבודהיסטים, וסיבובם הינו חלק מעבודת האלילים שם).

    ג.  החוק הפיזיקלי העומד מאחורי סיבובו של סביבון הצעצוע, הינו התנופה הניתנת לו בעת ההפעלה הסיבובית, על מידת החיכוך של חוד הסביבון על המשטח בו הופעל. גובה הסביבון הוא פקטור חשוב. ככל שיהיה שטוח יותר הסיבוב יארך זמן רב יותר.

    ד.  משך סיבוב הסביבון ואי נפילתו, תלויה במהירות הזוויתית הראשונית בעת ההפעלה ההמשכות של הסיבוב הינה הודות לחוק שימור  ההנעה.

    ה.  שמות רבים לו לצעצוע. באידיש קוראים לו דרעדל, חיים נחמן ביאליק קרא לסביבון בשם: כרכר (ה'כ' הראשונה בחיריק והשנייה בקמץ). הסופר היהודי מנדלי מוכר ספרים קרא לו: 'חזרזר', והיו שקרו לסביבון בלשון מליצית: 'מגדל עוז'.

    ו.  לשם העברי סביבון שני אבות. האחד יהודי בלשן מוינה בירת אוסטריה, שמו היה: דוד ישעיהו זילברבוש שאמר "הנה מתנה טובה שיש לי בבית גנזי – סביבון שמה, על משקל שפיפון, לכל צעצועים של הילדים שקורין דרעדל".

    ז.  טוען נוסף לשם סביבון הינו הלשונאי הידוע, איתמר בן אב"י, הנ"ל הגה ו"המציא" מלים רבות בשפה העברית המתחדשת. בעיתון "הצפירה" משנת 1897 לפני 117 שנים, הדפיס את השם סביבון.

    ח.  בסביבון שאנו נוהגים לשחק בו בחג החנוכה יש שתי גרסאות לאותיות שהודפסו על דפנותיו. בחוץ לארץ הודפסו האותיות  נ .ג. ה. ש. ראשי תיבות : נס גדול היה שם. בגרסת הסביבון בארצנו הודפס: נ. ג. ה. פ. ר"ת נס גדול היה פה.

    ט.  כשחקו ילדי ישראל בגולה בסביבון, כשהפרסים למנצחים הם כספים או פרסים אחרים היו האותיות מסמלות כדלהלן:

    נ – נישט, דהיינו : לא, והכוונה לא זכית בכלום – הפסדת.

    ג – גנץ או גוט, דהיינו: מושלם, שלם, טוב וזכית בהכל.

    ה  – האלב: חצי, דהיינו זכית בחצי הקופה.

    ש – שלעכט: גרוע, רע  דהיינו הפסדת ועליך לשלם לקופה.

    י.  בחסידויות רבות, בעיקר בגולה, המליצו לילדי ישראל לשחק בסביבון עם האותיות נ.ג.ה.ש. משתי סיבות. הגימטריא של האותיות הנ"ל הינה 358 שהינה הגימטריא של -משיח. סיבה נוספת: כדי שלא יסיחו דעתם מן הנס הגדול שקרה לעמנו, אפילו בשעת משחק.



    1 תגובות

    מיין תגובות